zondag 3 augustus 2014

Artis

31 juli 2014

Ik wil zo graag nog een keertje naar Artis. Maar het is steeds zo warm, en dan heb ik eigenlijk niet zoveel fut om te gaan. Uit de weersverwachtingen bleek dat donderdag 31 juli de beste dag zou zijn om toch te gaan: een mooie dag, maar iets minder warm dan de dagen ervoor waren en erna weer zouden worden. Woensdagavond besluit ik dan toch maar om de volgende dag naar Artis te gaan.

We zijn lekker op tijd wakker, dus ik hoef me tijdens de koffie niet te haasten, ik douche rustig en kleed me rustig aan. Ik maak een paar crackers klaar om mee te nemen en tegen 11.00 uur ga ik op weg. De bus laat even op zich wachten, maar als ik bij het station aankom, staat de trein al klaar. Het is een sprinter, dus dat neemt iets meer tijd door de extra stops, maar voor ik weet ben ik alweer in Amsterdam. Op naar de tram. Er staat een tram, maar daar mag niemand meer in, da’s wel jammer. Al na 2 minuten komt de volgende tram aan en ik sta met een kwartiertje voor de ingang van Artis. Fijn dat je met de Dekakaart door kan lopen, het is best druk voor de kassa’sJ. Eerst even naar het winkeltje, waar ik een grote plattegrond koop en meteen weer 2 olifantentapetjes mee neem.

Dan snel de andere camera pakken, en op naar de dierenJ.

Eerst zie ik de mooie Watoessirunderen

de kamelen

rendieren, alpaca’s en ezels op het Kamelenveld.

Ik loop door naar de altijd leuke Japanse Makaken.



Ik loop door langs het gibboneiland, hé ik zie ze zowaar in de boom zitten.

Langs de flamingo’s en naar de Pampa. Ik weet dat er een vicuña is geboren. 

Vorige keer in Artis ben ik niet langs de Pampa gelopen, mede door de werkzaamheden. Toen ik thuis kwam zag ik die avond een nieuwsmailtje waarin de geboorte werd gemeld. Ik baalde als een stekker, want het jong was net 6 daagjes oud…ehhh jong;-)… en die had ik wel graag willen fotograferen.

Ik loop rechts langs de Pampa, maar wat ik zie…geen vicuñajong. Ik loop terug en dan links om de pampa, en dan zie ik het jong…ooohhh wat schattig….

Als ik doorloop zie bij de Bennett wallabies ook een kleintje. Geen babietje meer, maar toch wel een kleintje.

Ik loop door en beland bij mij kleine vriendjes: de stokstaartjes. Die zijn zo leuk en beweeglijk. En zo grappig als ze op de uitkijk staan.


Ik loop door en zie een nandoe.

En dan loop ik langs de Kleine Panda’s. Er schijnt een kleintje geboren te zijn, je kan in het nest kijken, maar ik zie niets. Gelukkig zie ik wel een Kleine Panda in de boom.

De Boeddha vlakbij de Fazanterie.

Ik loop naar de wolven en zie dat er 1 bijna poseert voor een foto, die ligt er zo mooi bij.

Dan loop ik langs de gieren. Ik neem eerst met de grote camera een foto,

en dan realiseer ik me dat je met de mobiel misschien makkelijker door de tralies heen fotografeert. Een van de gieren zit op de grond en die probeer ik redelijk op de foto te zetten, helaas heeft ie niet echt zin om mee te werken…

Ik loop weer door, langs de giraffen 

en de algazellen,

langs prachtige bloemen, 

naar de Californische Zeeleeuwen. Die zwemmen heerlijk rond en komen af en toe boven om meteen weer te duiken.

Ik loop door en kom bij de mandrillen. 

Touw lijkt hier favoriet te zijn vandaag;-)

De nijlgaus staan en liggen bij elkaar.

Ik loop verder en kom bij de gorilla’s. De zilverrug zit een beetje te hangen 

en een andere gorilla is er languit bij gaan liggen.


Ik loop langs de springbokken 

naar de olifanten. Een stofbadje is nooit weg


Tegenover de olifanten liggen de Afrikaanse Wilde Honden

Ik loop langs de wasberen en besluit om op de picknickbank naast de wasberen tegenover de zwarte kuifmakaken te gaan zitten om even iets te eten en te drinken. De bank ligt lekker in de schaduw en ik zit er even heerlijk.

Als ik weer verder loop zie ik weer een perk met prachtige bloemen en planten.

Ik loop verder en ineens ben ik weer bij de baby-vicuña… Dat blijft toch wel erg schattig hoor, ik kan er niet genoeg van krijgenJ


Ik loop naar de Steenbokkenrots en zie tot mijn grote vreugde ook daar een kleintje. 

Ook al zo schattigJ

Ik loop rond de Steenbokkenrots en zie een bankje dat uitkijkt op het Gibboneiland. Oh en ik zie dat de beide gibbons net mooi in zicht zijn. Het zwarte mannetje zit op de touwbrug 

en het blonde vrouwtje zit nog op het rode ding.

Het mannetje gaat over de touwbrug naar de andere kant en het vrouwtje gaat ook op de touwbrug zitten. Ik maak meer foto’s 

en zie ineens dat het vrouwtje een baby bij zich draagt….oooohhhh een kleintje….so cute. Dat had ik hiervoor niet gezien…en nog vele foto’s volgenJ 
Hier zie je het koppie van het kleintje 


Kijk de armpjes van het kleintje.

Intussen vist het mannetje een fles uit het water die uitgebreid bestudeerd moet worden 

Nou nog maar een fotootje van moeder en kindJ 


Eindelijk ruk ik me los van de gibbonbaby, en loop door.

Ik kom bij Lemurenland. Daar hangt een rode vari in een boom gevouwen. 

De kop aan de ene kant 

en de poten aan de andere kant.

Het lijkt echt of er zo een hoopje zacht bont in de boom hangt… 

Ik loop terug en kom weer bij de Japanse Makaken uit. 

Ik ga even op een bankje zitten en dan loop ik langs de ezel 

naar de Artiswinkel. Ik loop nu eens echt door de winkel en bekijk de leuke dingen die ze hebben. Oh al die leuke knuffels… Ik zie sticky notes in de vorm van een boomdoorsnede…dat is leuk om journaling op te doen, die neem ik mee. De rest laat ik liggen, misschien volgende keer…. Ik ga nu maar naar huis…


Ik loop naar de tram en zie hem net aankomen als ik nog om de hoek ben. Maar het is vrij druk, dus ik ben op tijd en kan nog instappen. Ik kan zelfs helemaal achterin nog zitten, en we zijn eigenlijk al snel weer bij het station. Nog een trein en een bus en dan ben ik alweer thuis. Wat een leuke dag!!!

Geen opmerkingen: