woensdag 5 september 2012

nog een keer naar de dierentuin

28 augustus 2012

Gezien de weersverwachting besluit ik om nogmaals naar Artis te gaan op de 28e. Het wordt wel redelijk goed weer, niet zo snikheet, en ook niet al te veel regen.

Ik ga nu alleen, dus ik kan iets rustiger aan doen 's ochtends. Ik ga weer eerst met de bus naar het station, dan met de trein naar Amsterdam, en met de tram naar Artis. Ik hoef nergens lang te wachten, en ik ben best al snel al in Artis. Het is tegen 12 uur, en dan zie ik tot mijn schrik een megalange rij bij de kassa staan, pffff, is er iets aan de hand in Artis waar iedereen vandaag persé bij moet zijn??? Gelukkig sta ik net in de rij als er iemand langs loopt die zegt dat iedereen met een gratis Deka-kaart meteen naar de ingang door mag lopen. Wow dat scheelt zeg, ik moet mijn spaarkaart afgeven, krijg dus geen toegangskaartje, maar mag zo meteen Artis in. Ik ga eerst naar het winkeltje om een plattegrond te kopen (leuk om bij het scrappen in te kunnen plakken).

Dan loop ik langs het Kamelenveld. De prachtige Watoessirunderen staan bij elkaar.
 Wat hebben ze toch prachtige grote horens.

Dan loop ik langs de Apenrots. Ik ben gek op die drukke Japanse Makaken. Ze zijn altijd bezig, en je kijkt er je ogen uit.
Dit keer zie ik een aap op een schommel.
Als ik doorloop zie ik op het Gibboneiland een gibbon hoog en droog zitten.
Ik ga even bij de Weidevogelvolière kijken. En dan naar de Chileense Flamingo's. Mooi roze is niet lelijk...
Ik loop door en kom aan bij de Pampa met zijn vele bewoners. Dit is een Lama.

Even verderop zie de Manenwolf.

Langs een Helmkasuaris, en dan kom ik bij de moppige Prairiehondjes.
 Wat een grappige beestjes zijn dat toch.

Ik kom bij de Fazanterie. Eerst bij een Soldatenara en dan zie ik een Inca Kaketoe. Joh, wat een mooie dieren zijn dat. Ik blijf een heel tijd bij deze prachtige kaketoes, en maak er veel foto's van.

Dan uiteindelijk loop ik maar door en besluit het Aquarium te bezoeken. Daar zie ik veel verschillende vissen, maar deze wilde wel heel mooi op de foto:
 Gewone Koraalduivel

Ik ga weer naar buiten en zie een Japanse Boedhha zitten in het Paradijs. Ik ben het helemaal met hem eens, hij heeft een prachtig plekkie daar;-)

Dan naar de Zwartvoetpinguins. Wat een lollige beestjes toch. Deze was op jacht naar mooie stokjes.

Ik loop weer door en kom aan bij de Guanaco's, lekker eigenwijze kop:

Door naar de Chimpansees.

Ik loop door naar de Westelijke Laaglandgorilla's. En hier zit iemand onbehoorlijk uitgebreid te gapen:

Dan naar de Mandrillenrots. Ik maak natuurlijk ook hier veel foto's. Opeens hoor ik iemand naast me zeggen dat ze niet genoeg in inzoomen. Ik kijk op en moet meteen lachen. Ik zeg al lachend tegen haar: "zei zij met een enorme toeter op haar camera". Ze moet ook meteen lachen en we raken in gesprek. Natuurlijk moeten we dan even het inzoomen van onze camera's vergelijken. We maken ongeveer dezelfde foto, zij kan niet verder, maar ik kan zelfs nog verder inzoomen. Ik ben zo blij met mijn hybride camera, die zoveel kan:-)
 Zou het zeer doen??


Bij de Californische Zeeleeuwen zie ik een zeeleeuw die speelt voor de Kleine Zeemeermin op de rots in de haven van Kopenhagen.

Ik loop door en kom bij de Sitatoenga's. Ze staan achter een rothek wat het fotograferen betreft, maar ik probeer het toch, want ze zijn wel erg mooi.

Ik ga naar het Insectarium, maar ik ben niet zo dol op die kriebelbeestjes. Dus ik ga snel weer naar buiten, de zon in.
Daar zide ik de enorme wisenten staan. Wat zijn ze enorm.
Ik ga naar de Algazellen. Daar is een jong geboren op 10 augustus 2012.

Door naar de Savanne. Daar lopen de Netgiraffen en de Zebra's. Er is op 16 juni 2012 een jong geboren.

 In de Gierenvolière staat een Vale Gier te poseren voor ons.


In het Wolvenbos zijn een aantal jongen geboren op 30 april 2012. Ze zijn dus niet meer piepjong, maar nog wel speels.


Bij de Zwarte Kuifmakaken moet even goed gevlooid worden.

Ik kom aan bij de boefjes van Artis, ze dragen een maskertje om niet herkend te worden, maar ik herken ze toch: het zijn de Wasbeertjes.
.
Langs de Wilde Honden naar het Kleine-Zoogdierenhuis. 
Kijk, mijn vriendjes de Stokstaartjes. Die zijn zo leuk, met die spitse snuitjes. 


In het Kleine-Zoogdierenhuis zijn een heleboel leuke dieren. Maar deze vind ik de mooiste: dit prachtige beestje: de Fennek. Het is een mooi klein woestijnvosje met ontzettend grote oren.
De Fenneks hebben in juni 2012 3 jongen gekregen, maar ze verstoppen de kleintjes goed in verschillende boomstronken. Ik had ze graag gezien, maar ook nu was er geen spoor van de kleintjes te bekennen.

Buiten aan gekomen loop ik langs de Beverratten naar de Steenbokkenrots. Ook daar is een kleintje, een Alpensteenbokje geboren op 23 mei 2012.

Ik ga weer even langs bij de Rode Vari's op het Lemurenland.

Ik kom langs het Kerbertterras. Kacela is wel heel schattig hoor, ze ligt alweer op haar rug:-)

Deze leeuwin ligt er ook heerlijk gerelaxed bij.

Ik verlang er eigenlijk intussen heel erg naar om ff zo te mogen liggen uitrusten. Ik ben zooooo moe en mijn benen doen zeer.
Ik besluit naar huis te gaan, maar eerst nog heel ff uitrusten bij de Apenrots voor ik me naar de tram waag.
 Japanse Makaken

Dan op naar huis. Eerst naar de tram, dan naar het station, met de trein naar Haarlem en met de bus naar huis. Ik ben blij als ik thuis aangekomen ben. We eten erg makkelijk en verder doe ik niets meer die avond.
Maar ik heb een megaleuke dag gehad!



Geen opmerkingen: