vrijdag 3 augustus 2007

Brrrrrrrrr, het spookt hier

Gistermiddag was ik op de hobbykamer bezig, en ineens hoorde ik een stilte. Dat klinkt raar, maar we hebben hier een hete-lucht-systeem in huis, voor verwarming en water. Eigenlijk hoor je op de achtergrond altijd dat het systeem werkt. Als je in de badkamer of wc komt, en je doet het licht aan, reageert het systeem er meteen op, en gaat de afzuiging werken, ook dat hoor je duidelijk. Maar gistermiddag was het dus ineens helemaal stil. Ik ga naar de badkamer......stil. Oeps, das niet goed. Ik probeer de warmwaterkraan. Maar er komt een miezerstraal uit, en het water wordt dus niet warm. Ik loop naar de ketel, maar ik zie dat beide waakvlammen gewoon aan zijn. Ik probeer de verwarming heel hoog te zetten, maar de bijbehorende branders gaan niet hoog branden.
Sjips, we've got a problem. Het is namelijk zo, dat er voor de ketel bijna geen onderdelen meer te krijgen zijn, we moeten het nu doen met tweedehands, en dat houdt een keer op. En dan moet er een nieuwe ketel komen, en dat is heeeeeeeeeeeeeel duur, bovendien werd er gezegd, dat de nieuwe ketel groter is, en niet in de kast zou kunnen passen. Ik ben er dus best een beetje bang voor, de ketel mag eigenlijk niet stuk gaan.........
Ik bel de storingsdienst op en de monteur kan de volgende ochtend komen.
We brengen de nacht in gepaste stilte door. We slapen in de kamer, waar de ketel in een kast staat, dus die hoor je altijd op de achtergrond.
Ik zeg het eigenlijk verkeerd, we horen het niet echt, maar als het geluid wegvalt, dan hoor je de stilte.......als je begrijpt wat ik bedoel......
Mijn man wast zich vanochtend aan de wastafel, en we gaan beneden samen koffie drinken. Onze traditie: altijd samen aan de koffie voor er iemand naar het werk gaat, ook al betekent dat ietsje eerder op.
Net voor ie weggaat, gaat Fer nog even naar het toilet, en roept naar mij: het lijkt hier wel of ie het weer doet, ik hoor hem. Ik antwoord dat het ook net lijkt of ik hem in huis ook hoor, maar buiten komt het verkeer op gang, kan ook zijn dat ik dat hoor.
Fer gaat naar zijn werk, ik breng de koffiespullen naar de keuken, en ja hoor, het lijkt inderdaad wel of ik het systeem weer hoor. Ik doe de afzuiging hard aan, en jawel, hij doet het. Ik probeer de warmwaterkraan, en jawel, een flinke straal...die warm wordt....
Snel naar boven, de badkamer, ook daar weer de bekende herrie van de afzuiging, en ook daar warm water. Ik ga als een speer onder de douche, lekker warm water.....en dan meteen naar beneden, de storingsdienst opbellen, en de monteur afzeggen.....
Vraag me niet wat er was, en hoe het kan.......maar misschien waart er hier toch wel een spookje rond.

Er is namelijk nog iets vreemds.....
Mijn vriendin heeft hier een nachtje op de bank geslapen, toen we de dag erop naar Artis gingen. We hebben zo'n klok die echt vrij hard alle hele en halve uren slaat.
Mijn man heeft 's avonds de klok stil gezet, door de klepel stil te zetten. De volgende ochtend heeft ie de klepel weer een zetje gegeven, en de klok voorzichtig doorgedraaid naar de goede tijd. Dan moet je hem alle halve en hele uren wel rustig laten slaan, anders raakt ie van slag. Maar hij sloeg meteen verkeerde aantallen, elk half uur hoort ie 1 slag te geven, maar dan sloeg ie er 2. En de hele uren hoort ie het bijbehorende urenaantal te slaan. Maar hij sloeg alleen maar 1 en 2 keer, ipv 10 en 11. Nu zijn we 3 weken verder, en de klok slaat wel, alleen absoluut niet het goed aantal x.
Bij 8 uur slaat ie 4x, bij 12 uur slaat ie 2x, etc....... Het lukt niet om het goed te krijgen.
Hij doet het ook niet consequent, steeds hetzelfde verschil ofzo.
En we hebben in het verleden zo vaak op precies dezelfde manier de klok stilgezet, en weer verder laten lopen. Minstens 2x per jaar, bij de zomer/wintertijd-wisseling. Nooit problemen gehad.

Misschien toch een spookje?..........

Geen opmerkingen: