dinsdag 14 augustus 2007

hoe het nu is met Fer, Dinky en Grommel


Ik had foto's genomen van de gipshand, dus die moet natuurlijk dan ook wel geplaatst worden. Dus bij deze. De scrap gaat nog komen.....

Inmiddels zijn we een paar dagen verder, en weten we al beter wat Fer nu wel kan en wat niet. Hij kan niet opstaan uit de sta-op-stoel, die komt net paar centimeter te kort op de hoogste stand. Het bed kan hoog genoeg, dus hij kan wel zelf in en uit bed komen. Hij kan niet van het toilet afkomen. Zich niet wassen. Niet zelf aankleden. Hij drinkt uit een beker, uit een glas lukt niet. Ik kan nog wel uren doorgaan.......

Voor degenen die het nog niet weten, even in het kort (ik zal er later wel eens iets uitgebreider over vertellen), Fer heeft een erfelijke spierziekte. Is sinds ca. 2 jaar gigasnel achteruit gegaan. Zijn spiermassa en -kracht is behoorlijk afgenomen. We hebben inmiddels allerlei aanpassingen in huis. Extra probleem is dat zijn rechter elleboog verbrijzeld is, en zijn arm staat vast in een gebogen toestand. Hij kan die arm niet strekken, en ook niet helemaal dubbel vouwen.

Nu zit zijn linkerarm dus in het gips. Maar dat is de arm met de meeste kracht, die hij het meest gebruikt. Door de gebogen stand van de rechterarm kan hij met die arm een heleboel dingen niet doen, en door het gips kan hij die dingen ook niet doen met de linkerarm. Mega probleem dus.

Ik heb aanstaande dinsdag een bustochtje, maar die heb ik op dit moment maar afgezegd. Ik kan Fer zoals het nu gaat, echt niet zolang alleen achterlaten. Ook ben ik net gebeld om in te vallen op de dinsdagmiddag huiskamergroep, we hebben afgesproken dat er voor aanstaande dinsdag er iemand anders wordt gezocht, en dan kijken we volgende week hoe het dan gaat.

Fer zijn hand was blauw geworden, en dik. Dus vanochtend moest ie van mij echt gaan bellen met de gipskamer. Die verzekerde ons ervan dat het de zwelling enzo van de val is. Kan geen kwaad, zolang het geen zeer doet, niet tintelt, enz. Dus nu moeten we het maar even uitzingen tot vrijdag. En dan horen we hoe het er dan uitziet, en krijgt ie als het goed is het andere gips. Stiekem hopen we dat hij iets meer uit de voeten (eehhh handen??) kan met dat andere gips.

Met Dinky gaat het inmiddels weer echt veel beter. Die is weer helemaal zichzelf, totaal ondeugend, en ook lief hoor.

Grommel doet niet meer van die snoeiharde niezen, maar hij heeft nog wel snot, dat hij niet helemaal weg kan krijgen. Door de druppels gaat het ook lopen. Vervelend dus. Ik had afgesproken dat ik 5-7 dagen zou druppelen en dan even afwachten. Gelukkig voor Grommel is morgen de 7e dag. Hij vindt mij echt niet meer zo aardig, als ie me weer ziet aankomen met dat druppelflesje.....

Geen opmerkingen: